دریافت نرخ ارز
در تلگرام
افزایش نرخ دلار مصنوعی است
    افزایش نرخ دلار مصنوعی است

    افزایش نرخ دلار مصنوعی است

    دوشنبه بیستم فروردين ماه 1397

امیر نجومی دبیر کانون صرافان گفت:

این گمانه که دولت به منظور تصویب طرح دوفوریتی ارز تک نرخی اقدام به افزایش قیمت دلار در بازار کرده، نادرست است. به نظر من این افزایش قیمت یک موج هیجانی و مصنوعی است.

این افزایش قیمت به احتمال بسیار زیاد متوقف می‌شود و نرخ‌ها کاهش می‌یابد، چرا که در سیستم بانکی اتفاق خاصی نیفتاده و همه چیز تحت کنترل است.

برخی مواقع چند کانال تلگرامی با جوسازی نرخ را به طور مصنوعی و به منظور کسب سودهای سوداگرانه  بالا می‌برند و به محض اینکه نرخ‌ها به حالت تعادل برگشت افرادی که هیجانی اقدام به خرید دلار کرده اند متضرر خواهند شد. مثلا فردی در شهری اقدام به خرید ۱۰ هزار دلار با این قیمت می‌کند و به اصطلاح برای خودش تعیین نرخ می‌کند در حالی که تعیین نرخ اینگونه نیست و قیمت‌ها در سامانه واقعی ثبت می‌شود.

در خصوص ادعای خروج ۳۰ میلیارد دلار از کشور در ماه‌های پایانی سال، باید مشخص شود این ۳۰ میلیارد دلار چگونه و از چه مسیری خارج شده است. ۳۰ میلیارد دلار رقم کوچکی نیست که در قالب خروج چمدانی انتقال یابد چنین چیزی امکان ندارد و باید مشخص شود.

منظور این نماینده دقیقا چه بوده؛ آیا به شکل صادرات  کالا یا در قالب ارز مسافرتی بوده است؟آمارهای گمرک و آمارهای مسافرانی که از کشور خارج شده‌اند باید این میزان را تایید کند.

هر یک دلاری که از شبکه رسمی صرافان در بازار پخش و خارج شده است دارای فاکتور رسمی و ثبت شده درسامانه نظارت هستند و آمار همه اینها اطلاعاتش در در سامانه.های ارزی و مالیاتی موجود است.

منبع: ایرانیکو